Fjällutsikt

Idag har jag och Birk rivit mossa på gammelmatte och husses gräsmatta. Det är djupa spår där nu för vi hade lite kapplöpning nämligen. Birk var snabbare än jag så jag blev jättearg och så slogs vi på låtsas.

Igår fick vi ut och dra cykel. Jag kännde mig inte riktigt i form, jag sprang hela vägen men det fattades lite tryck i benen. Men roligt var det naturligtvis. Birk var ut en sväng efter mig, sen fick vi frukost och vi båda sov hela förmiddagen. Undrar om det var uträknat det där för att matte skulle få plugga i lugn och ro? På kvällen fick vi vara hon gammel-gammel matte och husse. Jag tror matte hade tränat själv när hon var borta för hon såg lika slut ut som vi hundar hade varit på morgonen. Det är bra att hon tränar så hon inte blir så jobbig att släpa på i vinter. Jag ska ju vinna massa varmkorv och matte vill ha sånt där guld. Jag förstår inte henne för guldet går ju inte att äta.

Förra helgen var vi på fjället på sånt jaktprov. Vi provade hela dagarna men det var inga fåglar som ville sitta still så jag kunde stå för dom.
Jag hittade däremot några skitroliga pipleksaker. Mycket bättre än dom jag hade som valp. Dom här rörde sig själva och pep innan jag tog dom och när jag slog med tassarna på dom. Hihi.. jag kastade upp en i luften och sprang fram och slog till med tassarna när den landade och den sa piiiiip pip. Det var kul grejor det. Och dom fanns lite här och där. Fast jag sprang ju och sökte fågel så jag hade inte så mycket tid att leka och förresten blev matte lite arg när jag lekte med pipleksakerna. Lämmel kallade hon dom för. Ja, pipleksaker det sa ja ju!

Nu har matte packat stora ryggsäcken igen. Vi ska nog till fjällen i helgen också. Det luktar gott och är fin utsikt, men det är roligast om jag får springa och jaga istället för att bara gå och gå. Jag lurade Birk att packa ur ryggsäcken för att se om matte hade packat i nog med mat åt oss. Det hade hon bara hon inte glömmer korvarna i kylen.

Och nästa helg ska vi ut och åka långt igen. Först jutis där vi var förra helgen å sen vidare till Gällivare och hälsa på Killer och hans Magnusmänniska. Vi ska till Kiruna två dagar på något draghundsseminarie också. Undrar vilka hundar som ska vara med där? Hoppas det är någon stilig hane för jag ska löpa alldeles snart.
Jag ska gå och sova nu så jag orkar springa mycket imorgon -om jag nu får....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0